25 januari 2009

Välförtjänt segrare x2

Ingen kan väl klaga på spänningen i dagens tävling... Juryn hade verkligen is i magen som vågade släppa ner Schlieri och Morgi efter att Larinto hoppat 149 meter. Det blev österrikiska dubbelsegrar och finskt på tredjeplatsen båda dagarna men med lite olika hoppare i huvudrollerna. Segraren var dock densamme. Schlieri tog välförtjänt hem båda segrarna och leder nu totala världscupen med över 100 poäng. Det kändes väldigt konstigt att se honom i den gula ledarvästen, jag har blivit så van vid att den sitter på någon annan att jag hajade till varje gång han syntes i bild. Både Ammann och Loitzl misslyckades i första hoppet idag och för dem gällde det bara att begränsa skadan så mycket som möjligt i andra, vilket de lyckades ganska bra med (6:a respektive 5:a tillslut).

Morgenstern tog första pallplatsen för säsongen. Lite underligt att det dröjde så pass länge för förra årets fixstjärna. Börjar han månntro hitta toppformen nu när VM i hans favoritbacke närmar sig?

Konkurrensen om poängplatserna var hårdare än förra helgen i Zakopane. Trots det borde vi haft svenska poäng båda dagarna. Johan Erikson gjorde två mycket bra tävlingshopp men blev diskvalificerad båda dagarna... I gårdagens tävling skulle hans hopp räckt till en 24:e plats efter första omgången och idag hade det räckt till 20:e plats. I stället lämnar svenskarna alltså Kanada utan poäng i bagaget. Att bli diskvalificerad en dag är en sak, det kan hända. Igår hade han dessutom sällskap av både Ilja Rosliakov och Anders Jacobsen. Men att bli diskvalificerad två dagar i rad, av samma anledning, känns både väldigt klumpigt och onödigt.

I lördags fick vi även se ännu en liten "miniskandal" med en funktionär inblandad. Stephan Hocke fick göra om sitt hopp i första omgången efter att en funktionär varit ute i backen trots att Hocke fått grönt. Någon funktionär syntes inte till på TV-bilderna. Jag såg bara att Stephan irriterat slog ut med handen när han satt på bommen och fattade att något var fel. Och visst, det är klart att sånt stör hoppet. Det var ju dock inte alls lika allvarligt som i Pragelato när Romøren sånär knuffades av bommen av en funktionär.

5 kommentarer:

Tasja sa...

En jäkla tur för Hocke var ju att så många diskades. Eftersom hans omhopp var kortare än i det han "stördes" och inte hade räckt till final om inte Jacobsen hade diskats.

Åsa sa...

Exakt, la oxå märke till det. Efter hans omhopp tänkte jag direkt att det skulle varit bättre för honom ifall han inte fått hoppa om. Trodde först att han skulle missa finalen.

Anonym sa...

hiså sjukt roligt att gregor vann och tog ledningen (han är en av mina stora favoriter). såg inte tävlingen men har kollat resultaten, så jag undrar varför jacobsen och de andra blev diskade?

Åsa sa...

@ Karin
Funderade just på hur det gått, om du lyckats följa backhoppningen från Dubai.
Johan & Anders blev diskade pga skidorna och Ilja pga att dräkten var för vid.

Anonym sa...

nej, inte än har jag lyckats kolla på någon tävling. vi har inte fått internet än utan jag snålåker på någon annans trådlösa, vilket går otroligt sakta. men jag följer resultaten + din och marits blogg och tack vare er och fis hemsida har jag i alla fall lite koll. =)så tack för att du har en backhoppningsblogg. =)