28 januari 2009

Vanligtvis i Sapporo...

Tävlingarna från Japan brukar kännas som ett skämt. Det är ofta så få anmälda hoppare att de inte kan fylla ut alla startplatser och startlistan brukar mest se ut som hämtad från en Continentalcupstävling (med en del undantag). Som om inte det vore nog verkar det alltid vara snöstorm eller andra väderproblem när det hoppas i Japan. Men det är möjligt att just det sista är en efterkonstruktion, de tävlingar som flutit på perfekt har väl inte fastnat i minnet.

Trist nog för arrangörerna verkar det inte bli något undantag i år (eller ja, med vädret återstår det ju att se). Trodde att helgen i Kanada skulle få fler att åka vidare till Japan men icke. Tyskarna skickade till exempel hem grabbarna som var i Whistler och låter fyra andra åka med till Sapporo (Neumayer, Wank, Musiol & Mechler) och varken Norge eller Finland skickar sina starkaste lag. Österrike kommer dock med sin superkvartett och tvärtemot tidigare rapporter så lär även Simon Ammann anlända till Japan direkt från Vancouver på fredag. Han kände väl att han inte kan ge upp totalen utan kamp.

Det positiva med ett blekt startfält är att de av favoriterna som ofta ligger på gränsen till att ta poäng förhoppningsvis kan få med sig några från Sapporo, ifall de nu åker dit...

Såg att Eurosport inte direktsänder hela helgen. Om jag såg rätt i tablån är det Eurosport 2 (som jag inte har) som sänder på lördagen och på söndagen verkar det bara vara ett sammandrag på en timme. Tror att jag ska bege mig hem till mina föräldrar där jag kan se tävlingarna på tyska ARD.

Inga kommentarer: