15 januari 2009

Flashback

Den enda fördelen med att inte se tävlingar live är att man kan spola fram ifall det blir långa vindpauser som den under kvalet idag...

Lite förvånande att bara fyra av de tio bästa i totala världscupen är på plats i Zakopane. Morgi, Koch, Jacobsen, Larinto, Olli & Matti Hautamäki saknas. Det ger givetvis andra hoppare en gratischans i jakten på en plats bland de säkert förkvalificerade. Det är i och för sig så pass stora avstånd i totalen att det förmodligen inte blir så många som tar sig förbi men någon eller några klarar det nog. Sen kommer naturligtvis de tre i toppen att dra ifrån ännu mer. Fast det spelar egentligen mindre roll för de har redan ett så pass stort försprång att det lär bli svårt för någon annan att komma ikapp.

Om någon igår hade frågat mig vad det var för reklam på startnummervästarna i Zako för två år sedan så hade jag inte kunnat svara, men nu när jag såg dem visste jag direkt att det var samma nu som då (och även samma som förra året). Backen, strålkastarljuset och Harnas-reklamen på startnummervästarna... Jag fick liksom förra året en obehaglig känsla i maggropen. Allt det där får mig att minnas Jan Mazochs olycka här för ganska exakt två år sedan. Under kvalet kunde jag riktigt se Mazda framför mig när han satt där på bommen innan hoppet, intet ont anande. Jag hoppas verkligen att vi aldrig kommer behöva se något liknande igen. Det var verkligen ett mirakel att han klarade sig, han måste haft riktig änglavakt.

Inga kommentarer: