16 januari 2009

En rätt trist tillställning

När jag kom hem vid halv sjutiden tänkte jag att tävlingen borde vara slut. Slog på TVn och hann höra Marit säga; "Ska Malysz kunna hoppa upp sig på prispallen?!", innan jag snabbt stängde av igen. Nåja, det avslöjade ju som tur var inte så mycket. Det var värre med tävlingen i Oberstdorf under 4ST. Kom hem och trodde att det var lugnt att slå på TVn eftersom tävlingen var slut för länge sedan. På TV-skärmen dök det dock upp en bild från prispallen, sekunden efter var reportaget slut men då var det ju redan för sent... Hade lyckats slå på TVn vid exakt fel ögonblick under ZDFs sportsändning. Lite förargligt, det är inte alls samma sak att se en tävling när man vet hur det går.

Så, åter till dagens tävling som blev en rätt trist tillställning med en omstart och väldigt beskedliga längder. I andra omgången blev det dock något bättre. Flera av de förkvalificerade fick svåra förhållanden i första och kunde därför inte ta chansen att klättra i totalen. Loitzl tog sin fjärde seger för i år (och det är bara den 16:e januari!) före Schlieri och Schmitt. Det betyder att de båda österrikarna knappar in på Simi (5:a idag) i den totala världscupen...
Där är ställningen nu:
Ammann 1062 p
Schlieri 1020 p (42 p efter)
Loitzl 901 p (161 p efter)
Nu tror jag att det blir en österrikisk totalseger i år oxå. Simons form verkar vara något nedåtgående sedan Innsbruck. Men visst, det är två månader kvar och mycket kan hända under den tiden.

Under tävlingen hade jag en massa förslag på vad jag skulle ta upp i det här inlägget men efter tävlingen blev jag på så dåligt humör att jag inte känner för att skriva något alls. Skriver mer imorgon istället.

Inga kommentarer: