08 februari 2009

Kunde inte tro mina ögon

Efter att ha läst igenom resultaten från CoC-tävlingarna i Zakopane kommer här ett andra inlägg för dagen. Kom till nr 8 i första tävlingen, Pascal. "Bodmer", tänkte jag automatiskt men sen såg jag att det stod Egloff. Pascal Egloff på 8:e plats i en CoC-tävling! Helt underbart och bättre skulle det bli. 13:e Antoine Guignard och 26:a Marco Grigoli! Det måste varit väldigt länge sedan som tre schweizare tog poäng i en och samma CoC-tävling. Eftersom det fanns fler oväntade resultat, som segraren Tomas Zmoray från Slovakien, så skulle det vara väldigt intressant att veta hur förhållandena i backen var. Enligt resultatlistan var det "cloundy and partly rain" men det verkar inte ha varit speciellt mycket vind. Det faktum att det bara blev en omgång kan dock tänkas ha varit till alla ovanståendes fördel. I andra tävlingen såg det tyvärr mer ut som vanligt igen. Marco var visserligen 23:a men sen hittades Pascal på en 45:e plats, Adi Schuler var 49:a och Antoine 56:a...

Varför jag tycker så bra om alla schweiziska juniorer? Förmodligen för att jag sett dem flera gånger på bland annat några schweiziska mästerskap. De andra hopparna som bara hoppar CoC, Alpen Cup eller FIS Cup har jag inte lika bra koll på eftersom jag aldrig sett dem hoppa.

Skoj även att Fredrik Balkåsen följde upp sin fina placering från JVM med en 23:e och en 30:e plats i Zakopane :) Är inte förvånad, han har redan tidigare visat att han har potential.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Det skulle onekligen vara kul och toppen i Schweiz breddade sig något!
MVH
Marit