12 februari 2010

OS-kval och TV-tips

Äntligen har OS börjat! Eller ja, inte officiellt men backhopparna har redan varit i farten med kvalet till normalbacken. Jag blev väldigt besviken i morse när jag läste igenom startlistan och saknade en favorit. Hade det lite på känn men ändå trist. Finns inte så mycket att säga om kvalet. Det var inte så många hoppare som skulle bort och inga direkta överraskningar. Tävlingen imorgon kommer däremot bli desto mer spännande. Imorgon kväll har vi en ny olympisk mästare!! (eller kanske en nygammal...) Min drömpall imorgon: 1. Simi 2. Uhri 3. Kranjec

Vad konstigt det kändes att se hopparna i andra hjälmar och med dräkter utan reklam!

Läste en rolig sak för nån dag sedan. När Simon Ammann skulle hämta ut sin ackreditering var det en vänlig funktionär som frågade honom ifall det här är hans första OS! Simi svarade att han varit med förr men nämnde inte att det var hans fjärde OS och att han redan har två guldmedaljer. *s*

För er som missade Vetenskapens Värld i veckan och som inte läst kommentarerna här på bloggen så kan jag rekommendera dokumentären om backhoppning. Ett japanskt forskarteam följde Simi under ett år för att se vad som gör honom till en så bra hoppare; en otrolig balans, perfekt tajming vid uthoppet och en förmåga att bemästra vinden på bästa sätt. Trodde aldrig jag skulle få se något sådant på SVT och dessutom på bästa sändningstid!! Programmet ligger kvar på SVT Play fram till början av mars. Länk finns HÄR.

1 kommentar:

Åsa S sa...

Ja, äntligen är OS igång! Och jag är ledig de dagar som backhopparna är i farten! :)

Hade inte programmet om Simon Ammann ingått i en serie, "Olympier i rörelse", så hade vi nog inte fått se det i SVT...

Min drömpall ikväll: 1 Ammann, 2 Jacobsen, 3 Kofler.