18 februari 2010

Bindningar i fokus

Österrikarna är på krigsstigen igen. De har lämnat in klagomål på Simon Ammanns nya bindningar som han började använda i Klingenthal. De menar att han tack vare bindningarna kommer extra snabbt i flygposition efter uthoppet och att han därmed har en fördel. De vill nu ha en utredning av bindningarna. Schweiziska medier började genast spekulera kring ifall Simon kan bli diskvalificerad i efterhand och därmed förlora sin guldmedalj.

Men så kan det väl ändå inte bli, eller? Han måste ju ha varit på materialkontroll vid något tillfälle i Vancouver eller i Klingenthal utan att FIS haft några invändningar. Och om de en gång godkänt materialet så kan de väl inte ändra sig sen?

Missade förresten medaljcermonin eftersom jag inte lyckades ta reda på vilken tid den skulle hållas. Men till nästa gång vet jag att det är ca kl 04 som gäller. Har inte ens lyckats hitta den i sin helhet på nätet. Eller jo, på SF:s sida men eftersom jag fortfarande inte befinner mig i Schweiz så har jag ingen nytta av den… :(

Nu pågår sista träningen innan kvalet till stora backen. Efter träningen lär det göras en del laguttagningar som jag är väldigt nervös för… Håller tummarna.

Jag har förresten en väldigt bra känsla inför lördagens tävlingen. Det skulle kunna bli en historisk dubbel dubbel! :D

Efter kvalet kommer lite mer medaljspekulationer.

2 kommentarer:

Åsa sa...

Mycket tjafs från österrikarna över lag den här säsongen. Är det inte för hög fart i backen så är det konkurrenternas bindningar...

Medaljspekulationer... Om jag ska ge mig på en gissning innan kvalet är klart så säger jag: Ammann, Schlierenzauer och Jacobsen. Kanske ändrar mig efter kvalet... ;)

karin sa...

Hej Åsa!
alltså, det börjar kännas som om österrikarna bara "hittar" saker att klaga på just nu. De har så otroligt mycket med åsikter om allt och alla. I bland så undrar jag om de bara inte tål rikigt att det går bättre för andra utan att de vill vara bäst. För ärligt talat så känns det lite löjligt... För om Simon har hoppat med dessa bindningar förut så kan de ju inte ändra besluten nu! och sedan så sägs det ju att bindningarna är godkända genom FIS sedan flera år tillbaka..
Mvh Karin