07 mars 2009

Lagtävling i Lahti

Alltid dessa österrikare... Precis som under lagtävlingen i VM förra helgen ledde Österrike från första till sista startgrupp. Men finnarna gav sig inte utan kamp och det blev spännande in i det sista. En lagtävling när den är som allra bäst alltså. När tävlingen slutligen summerades var Finland bara 3,7 poäng bakom Österrike. Trea blev Norge. Jag brydde mig egentligen inte så mycket om vem som vann, vilket naturligtvis gör det hela lite mindre spännande, men det var ändå en bra tävling.

Förra året var kombineraren Jason Lamy Chappuis anmäld för det franska laget till lagtävlingen i Lahti. Jag hade sett fram emot att se hur väl han skulle klara sig bland specialhopparna. Det slutade ju dock med att båda tävlingarna i Lahti ställdes in på grund av vinden. Den individuella tävlingen genomfördes i Kuopio medan lagtävlingen ströks helt. I år fick vi dock en värdemätare vad det gäller NoKo vs. specialhoppare. USA ställde upp med två kombinerare, Eric Camerota och Bill Demong. Speciellt Demongs hopp borde kunnat ge en bra indikation. Men vi ska nog inte analysera hans blygsamma 84,5 meter allt för mycket. Det var ett dåligt hopp och dessutom hade han åkt en tuff mil på längdskidorna bara timmen innan lagtävlingen...

Och så några rader om mitt favoritlag... Blev glatt överraskad när jag såg startlistan för kvalet. För första gången den här säsongen skickade Schweiz ett helt lag. Något jag tycker att de borde gjort redan till VM. Inte för att de skulle haft chans på någon bra placering utan för att juniorerna skulle kunnat samla viktiga erfarenheter och rutin inför framtiden. Inom en rätt snar framtid är det ju juniorerna som måste ta över efter deras två storstjärnor... Hur som helst, bättre sent än aldrig och nu var Pascal Egloff och Adrian Schuler på plats. De såg så välbekanta ut båda två (efter alla mina besök på SM) men det kändes konstigt att se dem på TV. Hade hoppats på hopp runt 100 meter, vilket Adi klarade men inte Pascal. De får dock ändå godkänt. Simon Ammann slog till med första omgångens längsta hopp (130 m) men han hade behövt en skidflygningsbacke för att kunna ta in de poäng som krävdes för en finalomgång... Det blev till slut en tiondeplats vilket var ungefär vad jag väntat mig. Undra om de båda juniorerna får följa med till Kuopio oxå när de nu ändå är på plats i Finland.

Imorgon är det dax för första tävlingen i Nordic Tournament. Och om en vecka befinner jag mig i Vikersund. :)

3 kommentarer:

Tasja sa...

I jämförelsen kan man ju vet att Anssi Koivuranta VANN de finska mästerskapen i stora backen, före Harri Olli, Matti Hautamäki mfl.

Åsa sa...

Ja det stämmer ju, hade glömt bort det. Väldigt imponerande av Anssi.

Anonym sa...

Vad ovanligt med en backhoppningsblogg, trodde knappt att det fanns. Du får dra in lite frågor och svar med Janne Boklöv. Hade varit hur coolt som helst!

/A