01 december 2009

Vindreglernas vara eller inte vara...

Har funderat en del på vind- & gatereglerna de senaste dagarna. I torsdags skrev jag att jag satt och drömde om sommarens vindregler. Nu har jag ändrat mig igen och jag hinner säkert ändra mig ytterligare några gånger under säsongen...

Förstår att det i princip bara är fördelar för hopparna men för tittarna är det faktiskt katastrofalt dåligt. Med de nya reglerna och sommarens grafik tror jag att sporten skulle få väldigt svårt att locka nya tittare. Jag hade börjat tänka att ändringarna kanske inte var så dumma trots allt men när jag såg helgens tävlingar upptäckte jag hur skönt det var att slippa dem!! Hur kul är det egentligen att se ett hopp och inte ha en aning om huruvida det räcker till plats 1 eller 15 förrän resultatet dyker upp?! Hellre några vindlotteri då och då än att sitta där som ett stort frågetecken!

Såg delar av kombinerarnas tävlingar men inte allt så jag missade kanske något viktigt som sas. Att plus/minuspoängen för vind och gate kommer upp vid resultatet är bra men inte tillräckligt. Funderade på den inlagda blå linjen som visar vad som krävs för att ta ledningen. Tyckte att det såg ut som om linjen flyttades uppåt i backen vid några tillfällen. Var det bara en synvilla eller kan det vara så att linjen inte bara tog längden i beräkning utan visade vad som krävdes under rådande vindförhållande?! Någon som vet??

Om man kan få in den aktuella vinden i beräkningen när den blå linjen placeras ut så skulle det kunna funka riktigt bra med de nya reglerna men inte annars...

Inga kommentarer: