29 december 2009

Oooooooooooberstdorf

Wow, backhopparveckan har börjat. Såg ut att bli en dålig start med ösregn och hopp som knappt nådde över 100 meter. Tack och lov att de startade om för sen blev det en riktigt bra tävling även om det var lite si och så med längderna (förutom precis i slutet av andra). Andreas Kofler som värdig vinnare och Ahonen som överraskande tvåa (jag undrar hur bra vinden egentligen var när han hoppade). Det är redan riktigt stora avstånd i toppen av turnétotalen... Förhandstippade favoriterna Ammann och Schlierenzauer har redan 28,6 respektive 36,5 poäng att hämta in på ledaren. Mycket men naturligtvis ingen omöjlighet. Det brukar kunna bli både en och två vändningar under veckan... Dessutom brukar det väl vara rätt stora avstånd i Oberstdorf och framför allt när det blir dax för avslutningen i Bischofshofen.

Hittade en hel del positiva överraskningar i resultatlistan. Jernej Damjan, som hoppat riktigt dåligt under träningarna, blev 7a... Evensen, vars par ihop med Keituri jag på förhand utsett till ett av dagens allra svagaste, blev 10a... Och Lukas Hlava, som fick stå länge i ledarboxen, slutade på en imponerande 15:e plats... De negativa överraskningarna glömmer vi...

Sen är det det här med KO-systemet. Visst, det har sin charm men jag har ändå aldrig tyckt om det. Efter kvalet igår kände jag för att gnälla lite men idag är jag hyfsat nöjd så jag sparar det till senare i veckan! I dagens tävling skördade systemet ovanligt många offer. Det är ofta en eller två hoppare som blir lidande men idag var det hela fem hoppare som hamnade utanför finalen trots att de egentligen hade poäng nog för en finalplats... Jag hade stenkoll på hur Lucky Looserlistan såg ut under hela tävlingen. Sen tycker jag att det är väldigt dåligt att de förkvalificerade hopparna får lov att stå över kvalet under turnén och därmed boka upp Lucky Looserplatser. Kan förstå att hopparna utnyttjar möjligheten när den erbjuds men tycker inte att de borde få göra det...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, KO-systemet har sina nackdelar. Jag tycker också att det är synd att de förkvalificerade får stå över om de vill.
Marit