05 december 2009

Första tävlingen i Lillehammer

Är egentligen inte alls på humör för att skriva men det blir några rader i alla fall. Den här säsongen har inte alls börjat som jag hoppats på, tvärtom.

Tävlingen idag, liksom kvalet igår, genomfördes i kraftigt snöfall. Igår verkade snön inte påverka hoppningen och idag funkade det ganska länge. Jag höll koll på farterna från kanten under större delen av tävlingen och var förvånad över att snön inte ställde till med ännu mer bekymmer. Men visst, de 15 sista hopparna i första omgången idag är förmodligen allt annat än nöjda... Innan dess hade de flesta hastigheter på runt 92 eller 93 km/h medan de sista låg på 91 eller 92 km/h. Tyckte ändå att det blev en bra tävling till slut. Dubbelt ÖSV i toppen och en norsk succédebutant på 10:e plats (Anders Fannemel). Bra debut även av Peter Prevc (22:a).

Det var näst intill tomt på läktaren. I och för sig flyttades tävlingen med kort varsel och det kraftiga snöfallet skrämde säkert bort en del men ändå... Borde inte alla inom några mils radie kastat sig i bilen och kört till Lillehammer!? Även en del Oslobor borde kunnat leta sig dit... Det är åtminstone vad jag skulle ha gjort om hela världseliten befann sig i närheten...

Tävling kl 13.45 imorgon och ingen verkar sända live... *chockad* Eurosport (1) sänder först senare på eftermiddagen och tyska ZDF har bara en sammanfattning i programtablån. Vill absolut inte veta hur det gått innan jag sett tävlingen men vill samtidigt inte att tävlingen ska avgöras utan att jag vet hur det går... I-landsproblem...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, till slut blev det en bra tävling med fina hopp. Såg du hur nöjd Schliri blev? Roligt att se!
Håller med dig; att inte flera hade tagit sig till hoppbacken i backhopparnationen Norge...
Sture

Anonym sa...

Jo de sänder Live på Eurosport 2

Tasja sa...

Eurosport 2 sände live. De drog över min fotbollsmacht *hmpf* taskigt. Tur nog finns matcherna alltid på bwin på stream så jag fick se första 30 min där.

Tävlingarna i Lillehammer har varit rätt B tycker jag. Orättvisa som attan.