05 december 2010

Tro och tvivel

Vi är nu nio dagar och fem tävlingar in på säsongen och jag vill redan göra åtminstone tre ändringar i min tippade topptiolista (och dessutom byta ut världscupvinnaren). Tycker att det är ovanligt många hoppare som överraskat i antingen positiv eller negativ bemärkelse hittills.

Veckan utropstecken:
  • Thomas Morgenstern & Andreas Kofler: Starka hoppare som nu imponerar liiiite mer än väntat. De är på topp i nästan vartenda hopp, både under träning och tävling.
  • Ville Larinto & Matti Hautamäki: Speciellt Ville naturligtvis, jag är åtminstone väldigt överraskad. När jag inför säsongen funderade på vilka av finländarna som skulle kunna hoppa bra så fanns Villes namn inte ens med i diskussionen. Har svårt att tänka mig att han kommer hålla hela säsongen men är ändå nära att redan nu tilldela honom utmärkelsen för årets "comeback".
  • Norrmännen: Alla, utom möjligtvis Romören, imponerar stort. Även den nationella gruppen gjorde riktigt bra ifrån sig. Trodde att de skulle vara riktigt bra till VM, men kanske inte att de skulle hoppa så här bra redan nu...
Veckans minustecken (sådana finns det gott om...):
  • Gregor Schlierenzauer: Blir lika förvånad varje gång som han hoppar in på tvåsiffriga placeringar. Skulle vara väldigt intressant att veta vad som rör sig i hans huvud nu...
  • Wolfgang Loitzl: Honom har vi oxå vant oss vid att se betydligt högre upp i resultatlistorna...
  • Martin Schmitt & Michael Uhrmann: De båda tyska veteranerna kämpar för att ens ta sig till final. Dessutom väntar förra årets stjärnskott Pascal Bodmer fortfarande på första poängen.
  • Polackerna: Nämnde det redan i Kuusamo, sedan dess har det blivit lite bättre men de är fortfarande en stor besvikelse. Kubacki har problem att ens kvala in. Stoch tar lite poäng men med sommaren i färskt minne borde han ta många fler. Malysz är 8:a i totalen men med tanke på att jag tippat honom som totalsegrare så lever inte ens han upp till förväntningarna.
  • Slovenerna: Under fyra individuella tävlingar har de bara lyckats skrapa ihop 33 poäng... Igår var Kranjec bäste sloven på en 28:e plats, idag hade de ingen (!) hoppare i final (Robi & Prevc missade med bara 0,2 p). Hade väntat mig bättre resultat av åtminstone Robi Kranjec.
  • Andreas Küttel: Den regerande världsmästaren ligger på gränsen för att ens kvala in till tävlingarna. Anmärkningsvärt även om han egentligen inte hör hemma på minuslistan, hade nämligen inte väntat mig så mycket mer av honom.
Den här veckan har varit en bergochdalbana mellan tro och tvivel. Vet inte riktigt vad jag ska tro eller hoppas på. Det verkar som om jag har helt fel favoriter... Av de tio hoppare som jag höll ett extra öga på i dagens tävling tog sig bara tre vidare till final...

Hör och häpna, det lär finnas snö i Harrachov! Ser alltså ut att kunna bli tävlingar nästa helg, fast risken finns ju fortfarande att de blåser bort... Innan dess blir det dock CoC i Rovaniemi (tisdag-onsdag).

Inga kommentarer: