28 december 2010

Backhopparveckan inledd

Så är backhopparveckan inledd med kvalet i Oberstdorf. Vad har hänt med tyskarna?! 7 stycken bland de 20 bästa och ytterligare 3 vidare till tävling! Men det gäller att de hoppar bra under tävlingen oxå, de har fortfarande mycket att bevisa... Som vanligt blev de bästa "belönade" med motståndare i form av Morgi, Kofi och Simi... Grattis! Tycker verkligen att det är fel att de förkvalificerade får lov att stå över kvalet när det är KO-system. Förstår att de gör det eftersom möjligheten finns men de måste ha rätt bra koll på hur de andra tänker göra. Ju fler som står över desto större blir ju risken att någon av dem faktiskt missar en finalplats... Att tre står över är ovanligt mycket. För morgondagens tre topp-par bör det inte bli några problem men det blir inte så många LL-platser kvar till de andra. Och jag är glad att Felix Schoft bara blev 4:a till slut, hade varit lite elakt om han fått möta Morgi imorgon...

Vädret i Oberstdorf såg riktigt jobbigt ut, skönt att sitta framför TVn. =) Däremot hade jag väldigt gärna befunnit mig i Engelberg de här dagarna... Det fanns många intressanta namn bland de 91 (!) hopparna i CoC-startlistan. Plats 3 respektive 5 för Marco Grigoli och så fick han inte ens hoppa i den nationella gruppen veckan innan! Och Harri Olli är tillbaka i internationella sammanhang, men har nog en bit kvar till världscupformen. Idag hoppades det från lucka nr 16, om jag inte missminner mig så höll hopparna i världscupen till mer än tio luckor längre ner... Man kan i och för sig inte jämföra det helt eftersom väder och vind också påverkar men jag tycker ändå att det säger en hel del. Flera av hopparna som förra helgen hade problem att nå 120 meter seglade nu utan problem ner mot 130...

Och så en liten kommentar om Jurij Tepes diskvalificering förra helgen. Var tvungen att se på TV-bilderna när jag kom hem och förstod ingenting! Det enda ha gjorde var ju att visa tummen ner och det brukar många göra. Det behöver inte vara någon kritik mot juryn utan kan lika gärna vara för att visa att det var ett dåligt hopp. Hur kunde han bli diskad för något sådant?! Verkar som om hopparna måste börja tänka sig för både en och två gånger innan de visar några känslor framför kameran...

Inga kommentarer: