16 november 2009

11 dagar till premiären

Nu är det bara 11 dagar kvar till säsongspremiären i Kuusamo, 10 dagar till kvalet. :-) Janne Ahonen lär finnas med bland de åtta finska hopparna i startlistan! Det ska verkligen bli intressant.

Bland andra finnarna och Jernej Damjan har redan hoppat på snö i Rovaniemi. Österrikarna har haft fysträning på varmare breddgrader medan flera andra nationer verkat stå på kö för snöhopp i Lillehammer. Lilla backen där skulle vara hoppklar idag och stora backen på tisdag eller onsdag.

Jag hoppas att alla interna uttagningstävlingar faller väl ut så att alla mina favoriter finns med i startlistan nästa helg (och än viktigare i Engelberg). Det är nervöst med favoriter som inte är helt givna i sina lag...

FIS har beslutat att reglerna från i somras bara ska gälla under Team Tour & Nordic Tournament. Vi kan alltså förvänta oss lite vindlotteri och utdragna tävlingar den här vintern oxå... Kombinerarna ska dock köra med de nya reglerna hela säsongen (försökskaniner?!?) så vi kommer ändå kunna se hur det fungerar.

10 kommentarer:

Anonym sa...

En spännande säsong med OS.
Vilka har du som favoriter?
Jag vill tro på Jernej Damjan denna vinter...

Sture

Åsa sa...

Mina fyra största favoriter är Simon Ammann, Mitja Meznar, Georg Späth & Michael Uhrmann. Det är även de tre nationerna (Schweiz, Slovenien & Tyskland) som jag tycker bäst om.

Hrm, Jernej... Tror nog inte riktigt på honom i vinter. Han var inte alls bra under sommaren och i testtävlingen i Rovaniemi hoppade han sämre än alla 8 finnarna som ska med till Kuusamo... Han har dock fått en säker plats till Kuusamo (slipper hoppa sig till en plats i laget...) så han får väl motbevisa mig där!

Ska fundera ut mina tips för säsongen och skriva dem i ett nytt inlägg.

/Åsa

Anonym sa...

Min topp sju lista slutställningen säsongen 2009-2010:
1: Gregor Schlirenzaur
2: Vulle Larinto
3: Simon Amman
4: Jernej Damjan
5: Robert Kranjek
6: Harri Olli
7: Thomas Morgenstiern

Mitt favoritlag är Slovenien, jag tycker det är dags för dom den här säsongen.
Överraskningar - ja, dom är ju välkomna. "Din" Mitja Mezner kan vara en sådan.
Jag håller också det tyska laget högt och önskar dem större framgångar än de haft de senaste säsongerna. Österrikets lag är också en favorit för mig. Visst är det trevligt att ha flera favoriter, en tävling blir på så vis aldrig en besvikelse.
Håll ut med din blogg - mycket trevligt att du skriver den!
Sture

Anonym sa...

Ett litet tips om Gregors trevliga hemsida:http://www.gregorschlierenzauer.at/

Sture

Anonym sa...

Hmm. Mina favoriter denna vinter får nog bli Gregor Schlierenzauer, Roman Koudelka och Simon Ammann. Jag tror nog att Koudelka kan ta ytterligare ett steg denna säsong. Ifs är han ju bara 20 år och har tid på sig. Även Denis Kornilov skulle kunna bli farlig. Finländarna Ville Larinto och Harri Olli får man inte räkna bort heller, de är mkt bra båda två. Hautamaeki kanske kan komma igen till denna säsong också.

Meznar har en förfärligt dålig sittställning, men hoppa kan han alla gånger.

Vidare blir det kul att se de yngre hopparna i år. 15 åriga bulgaren Vladimir Zografski var med en del förra året och kom 43a på vm k90 och på 18e plats i kvalet till denna tävling. De unga schweizarna Pascal Kälin, Adrian Schuler och Pascal Egloff kanske? Eller Lukas Müller och Florian Altenburger från Österrike. Jaka Hvala och Luka Leban från Slovenien. Hvala tog en tredje plats på en CoC förra året, endast 14 år gammal då.

Men som sagt, dessa unga kommer kanske inte att tävla flitigt i världscupen och världscuppoäng (som väl Muller och Zografski ifs redan har) är väl ett rimligt mål för dessa.

Favortiter: Schlierenzauer, Ammann, Koudelka.

Anonym sa...

Vart kan man hitta startlistor och anmälda till Kuusamo?

//Alex

Åsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Åsa sa...

Vad skoj med alla kommentarer!

Angående Mežnar. Ja, sittställningen kan han nog jobba på, liksom högerarmen under flygfärden...

@ Alex
Tror inte det har kommit någon officiell startlista ännu. Kompletta startlistor till tävlingarna brukar dyka upp rätt sent på FIS hemsida. Ibland finns de tidigare på www.sportsplanet.at

Sportsplanet brukar oxå vara rätt duktiga på att meddela efter hand som lagen offentliggör sina uttagningar. En annan sida som brukar meddela lagen efter hand är www.flying-circus-forum.de

Hoppas det kan vara till hjälp. Är det något särskilt lag du letar efer?

/Åsa

Anonym sa...

Ukrainska laget letar jag lite speciellt efter, även delvis det svenska och bulgariska.

//Alex

Åsa sa...

Sverige har nominerat Carl Nordin och Isak Grimholm enligt Sportsplanet. Har inte hört något om Ukraina eller Bulgarien.

/Åsa