01 augusti 2009

Backhoppningsväder

Det är sällan idealt väder för publiken. På vintern gäller det att komma på knep för att hålla sig varm, som till exempel att stå på ett sittunderlag. Jag frös jättemycket om fötterna på lördagen i Vikersund. Dagen därpå fick jag därför ett par värmesulor av en kompis. Någon kemisk reaktion gjorde att sulorna blev varma när man tog ut dem ur förpackningen. Problemet var bara att det inte var lika kallt på söndagen... Så när vi väl hade traskat hela den långa vägen upp till backen brände mina fötter rejält. *s* Men de höll faktiskt värmen hela dagen så det skulle varit väldigt praktiskt om det varit kallare. Undra om man kan köpa sådana i Sverige (dessa var från Tyskland), i Norrland kanske men här nere är det nog tveksamt.

På sommaren är problemet däremot oftast det omvända. Har kollat väderprognoserna för Hiza nästa helg men de är väl fortfarande rätt osäkra. För någon dag sedan såg det ut som att det ska bli 30 grader och sol hela helgen men nu verkar det som om de sista dagarna ska bli regniga... Inget av det känns helt idealt. Vet inte om jag skulle stå ut med riktig värme och sol hela dagarna utan möjlighet till skugga. Någon som har svalkande tips? En vattenflaska från frysen var det första jag kom att tänka på.

Regn är dock inte heller någon höjdare... Det känns som om jag var på tillräckligt med regniga tillställningar förra året; det ösregnade både på schweiziska mästerskapen i augusti och i Engelberg i december. På SM var det verkligen helt hysteriskt. Hopparna skyndade bort från bromsplan för att komma bort från regnet och kombinerarnas provomgång fick avbrytas en stund när det regnade som mest. De orangea regnrockarna plockades fram men det fanns även en del hemgjorda varianter, som Gregor Deschwandens väst tillverkad av en sopsäck (se nedan). *s* Så här i efterhand är det rätt roligt att se de där bilderna men just då var det inte lika kul...



Inga kommentarer: