17 augusti 2009

Rapport från Einsiedeln

Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om precis allt som hänt under helgen. Men det skulle förmodligen inte vara så intressant så här kommer en kort sammanfattning.

Varje gång jag lämnar Einsiedeln undrar jag om det var sista gången jag såg en tävling där. Inför helgen stod det åter igen i tidningen att backens framtid är osäker och att de fortfarande letar efter en köpare. Om det är någon som har lust att köpa en backe för 3 miljoner Franken (ca 21 miljoner) så vet ni alltså var det finns en...

På lördagen fotograferade jag lite när hopparna anlände till backen men på söndagen blev det nästan inga foton alls (hör och häpna!). Det är som sagt näst intill omöjligt att ta bra foton under tävlingen på grund av alla avspärrningar. I år fick man inte ens stå framme vid planket. Och att gå runt till andra sidan backen var det naturligtvis inte tal om... Vakten var extremt noga med att kolla alla ackrediteringar. Det flesta hopparna hade ackrediteringarna nerpackade längst ner i väskorna och var rätt irriterade över att behöva rota fram dem. En av de koreanska hopparna höll på att inte bli insläppt alls eftersom han inte hade ackrediteringen med sig. Till slut var det dock någon som lyckades övertala vakten att släppa in honom. Man kan ju tycka att det är rätt lätt att se vilka som är hoppare och därmed bör ha tillträde...

Tyckte att det var varmt redan på lördagen men i jämförelse med söndagen var det ingenting. Satt i gräset under provomgången på söndagen tillsammans med de övriga 3200 (!!) åskådarna. Men trots att mitt paraply skuggade väldigt bra så var det olidligt hett. Att jag knappt hade ätit eller sovit gjorde väl inte heller saken bättre. Var tvungen att gå därifrån så snart provomgången var slut. Jag hade inte stått ut där en minut till... Tillslut hittade vi en plats vid en vagn som sålde dricka. Det gick ut ett liiitet tak som vi kunde stå under. Ingen ideal plats men det funkade. Så här i efterhand saknar jag naturligtvis tävlingarna jättemycket men just då var det nästan så att jag längtade efter att tävlingen skulle ta slut så att vi kunde gå därifrån! Lite trist. Under lördagen var allt dock helt perfekt och jag kunde inte sluta le på hela kvällen. :)

Så till tävlingen. Jag hade verkligen ingen koll alls... *s* Kunde inte se resultaten på någon skärm och speakern lästa bara upp längderna, inte poängen. Efter kvalet var jag tvungen att gå hem och kolla på internet för att se vilka som kvalificerat sig och efter tävlingen igår hade jag bara koll på vilka som hamnat på pallen (Romören, Ito, Kranjec). Men så är det på plats. Vill man ha stenkoll på alla resultat och poäng så är det bättre att stanna hemma och se på TV...

Startnummerutdelningen på lördagskvällen var bättre än den i Hiza. Simon Ammann fick bland annat frågan om vad han skulle göra med alla cyklar han vunnit under veckan. Det skämtsamma svaret blev att han funderade på att öppna en cykeluthyrning! *s* Det låter som ett typiskt Simisvar...

Det var kombination på lördagen oxå. Det hade jag alldeles glömt bort eftersom det har hänt så mycket efter det... Precis som i Hiza såg jag tyvärr bara hoppmomentet. Ville nämligen inte missa specialhopparna... Ronny Heer vann igen, skoj.

Såg ett drygt 20-tal schweiziska juniorer som jag kände igen i publiken. :)

Foton från Einsiedeln kommer! Samma sak som för Hinterzarten gäller, kan inte lägga över dem till datorn förrän jag är tillbaka i Sverige...

Som sammanfattning av 4-Nationsturnén kan sägas att jag är extremt nöjd med både resultaten och de två tävlingar jag varit på. Dessutom verkar de nya reglerna fungera bra. FIS håller tydligen på att undersöka möjligheten att underlätta för TV-tittarna och om de lyckas med det så kan det nog bli riktigt lyckat.

Zakopane nästa helg. Men då kommer jag tyvärr inte vara på plats...

Inga kommentarer: