25 februari 2011

VM-Dagbok från Oslo, Del 1

Oslovistelsen började med att vi såg Marcus Hellner och Emil Jönsson ta emot sina medaljer på Universitetsplatsen. Bättre start kunde jag knappt hoppats på. Men det var svårt att se så mycket, de var små som myror på scenen och det var flaggor och huvuden ivägen större delen av tiden.

Enligt meterologerna på YR är risken för dimma vid Holmenkollen 6 % vid den här tiden på året. Tyvärr visade sig dessa procent vara just idag... Kom fram till Midtstuen och tyckte mig skymta något som liknade en läktare. Det betydde alltså att backen låg precis framför mig trots attt jag inte såg den alls... Under herrarnas provomgång och kval syntes faktiskt större delen av underbacken men när damerna stod på tur såg man inte backen alls. Det var inte ens lönt att försöka se något utan jag tittade bara på storbildsskärmen. Såg alltså samma bild som alla dem som inte stod där i regnet och dimman... Längtade bara efter att tävlingen skulle ta slut och tyckte väldigt synd om damerna eftersom det var deras enda tävling. Trots allt så blev det en bra tävling, dimman verkade inte påverka hopparna. Tror att det var ganska mycket publik på plats (men eftersom jag inte såg den största läktaren så vet jag inte säkert). Både de franska och italienska hopparna hade många fans på plats och naturligtvis blev det extra mycket jubel när norskorna hoppade. Synd för hemmapubliken att de inte hoppade så bra.

Tillbaka till herrarnas kval så var det inga större överraskningar. Skoj dock att Carl Nordin tog sig vidare till tävling som siste man. Och väldigt skoj att alla fyra schweizarna tog sig vidare till tävling, det hade jag inte heller räknat med. Flera av de förkvalificerade hoppade tyvärr inte. Varken Simi eller Kamil Stoch var på plats och Morgi gjorde inte sitt kvalhopp. Men imorgon lär de ju vara på plats. =)

Imorgon blir det både nordisk kombination och backhoppning. Såg just att kombinationen börjar vääldigt tidigt... Och prognosen säger att det ska bli dimma imorgon oxå... Typiskt.

Inga kommentarer: