14 april 2009

Återkomster och avsked i Finland

Det blir ett helt annat ämne än tänkt. Efter att internet krånglat och jag suttit 45 minuter i telefonkö hos bredbandssupporten är jag inte längre på humör för att skriva något långt inlägg...

Förändringar väntar i Finland. Inte nog med att Janne Ahonen har flaggat för comeback, även Janne Happonen är på väg tillbaka efter benbrottet och tränar för fullt inför sommarens tävlingar. Det ska bli spännande att se vilken form de båda kommer tillbaka i efter ett helt års uppehåll från tävlandet. Det är ju ofta svårt att komma tillbaka efter långa uppehåll men Ahonen klarar det säkert galant. Han dyker förmodligen upp till backhopparveckan och tar vid där han slutade, efter ett tag kommer ingen minnas att han nånsin varit borta. För Havu beror det nog mycket på ifall han kan återfå full styrka i benet... Fast det kan ju gå bra annars oxå, se bara på Uhri, han haltar väl fortfarande!?!

Tami Kiuru säger däremot tack och adjö till karriären. Tråkigt, han var min favoritfinne en gång i tiden, men de senaste åren har vi ju inte sett så mycket av honom. Blev så förvånad när jag läste att han vann sin enda världscupseger redan 2003. Det är ju 6 år sedan! Känns inte alls länge sedan... Eller jo, det gör det kanske. Det mesta kan konstigt nog kännas både väldigt avlägset och väldigt nära i tiden på samma gång. Undra om Jussi Hautamäki fortsätter en säsong till. De senaste säsongerna har jag fått för mig att han ska lägga skidorna på hyllan och blir alltid lika förvånad när han ändå dyker upp till säsongsstarten.

Inga kommentarer: