25 januari 2012

Några rader om Zakopane

Höll på att missa att det som vanligt tävlades fredag och lördag i Zakopane. Upptäckte det som tur var innan torsdagens kval.

Vädret fortsätter att ställa till problem. Lagom till de sista hopparna i fredagens första omgång började snön plötsligt vräka ner. Morgi föll, Bardal missade finalen, Schlieri och Kofi tog sig i och för sig vidare men med sämre utgångsläge än vanligt. Dessutom växlade vinden mellan vind framifrån och vind i ryggen. Den här säsongen är verkligen ingen bra reklam för backhoppning…

Reagerade på Schlieris tydligt visade missnöje efter hans hopp i andra omgången i fredags. Problemet är egentligen inte att han visade att han var missnöjd utan att hopparna behandlas så olika. För honom och för vissa andra passerar sådana saker obemärkt medan till exempel Jurij Tepes blev diskvalificerad i Engelberg förra säsongen efter att (bara) ha gjort tummen ner efter sitt hopp…

Fredagens resultatlista var trevlig läsning. =) Topp tio bestod nästan enbart av hoppare jag tycker om. Hur ofta händer det? Men visst, vissa justeringar i resultatlistan hade ändå inte varit helt fel… Till exempel så kunde Kofi och Peter Prevc bytt plats. Kofi är ju ändå på pallen titt som tätt så jag tror att Pero hade blivit lyckligare över en tredjeplats.

Har egentligen inget att säga om lördagens tävling. Hade så ont i huvudet hela dagen att jag inte orkade koncentrera mig på tävlingen.

Sapporo till helgen med ovanligt starkt startfält för att vara Japan. Såg att Eurosport 2 direktsänder ”nattävlingen”. Funderar på om jag ska se den live eller inte. Det var några år sedan jag såg backhoppning mitt i natten senast (ARD/ZDF brukade/brukar direktsända från Sapporo).

4 kommentarer:

Åsa sa...

Ja, vädret verkar ställa till det ordentligt den här säsongen.

Håller med att topp tio på fredagen var trevlig läsning. Fast Bardal hade ju också gärna fått vara med där...
Lördagens behållning tyckte jag var Schlieris min när han efter att ha jublat till tusen efter första hoppet fick veta att Bardal faktiskt låg före honom. :) Hade för övrigt gärna sett Koudelka på topp tio den dagen, han hör till mina favoriter...

Jag får nog banda "nattävlingen" i helgen, för jag ska vara barnvakt lördag kväll och orkar nog inte se tävlingen live sedan... ;)

Åsa sa...

Saknade mest Simi bland topp tio på fredagen men man kan ju inte begära att det ska vara HELT perfekt...

Koudelka tycker jag oxå om. :)

Förstår jag det rätt att du inte är Schlieris största fan?

Åsa sa...

Haha. Nä, jag hör nog inte direkt till Schlierenzauers skara av fans... Visst är han duktig, men jag gillar inte hans attityd - bland annat är han en riktig gnällspik om han inte fått samma hoppförhållanden som värsta konkurrenten. Dessutom tycker jag att det daltas lite för mycket med honom. Då tycker jag betydligt bättre om Kofler...

Åsa sa...

Instämmer helt! Ordet gnällspik har jag oxå använt ett antal gånger. Om det är någon hoppare jag inte tål så är det han.