03 mars 2011

VM-Dagbok från Oslo, Del 3

Här kommer en liten uppdatering om vad som hänt sedan sist. Jag kommer naturligtvis publicera en massa bilder oxå men det blir först efter jag kommit hem.

Måndag

På morgonen begav vi oss till Midtstubakken för sista gången för att titta på hoppmomentet i kombinerarnas lagtävling. Precis som under specialhopparnas lagtävling dagen innan gjorde nästan alla bra ifrån sig och jublade framför kamerorna. Efter tävlingsomgången tog sig alla åskådare över kullen och bort till längdstadion. Ställde oss uppe i skogen för att se damernas 10 km. Det var dock rätt trist. Såg allihop starta nånstans långt borta och det var i princip det... När damerna gått i mål och vi konstaterat att det inte blev några svenska medaljer gick vi för att se specialhopparnas träning. Nya Holmenkollenbacken är verkligen gigantisk och väldigt speciell. Kan inte bestämma mig för om den är ful eller inte! Hur som helst så lär det vara riktigt häftigt när läktarna är fulla med folk. Efter halva träningen blev vi bortkörda från läktaren av några funktionärer. Fattar inte vad det gjorde att vi stod där! Ställde oss ovanför läktaren istället men efter en stund kom en annan funktionär som sa att de skulle stänga området.

Åkte ner till Universitetsplatsen för att se medaljcermonierna och eftersom vi var där väldigt tidigt fick vi jättebra platser. När medaljörerna poserade framme vid scenkanten kunde jag ta nästan lika bra bilder som fotograferna. =) Eftersom lag nr 4-6 hade varit med under prisutdelningen för specialhopparna tog vi för givet att det samma gällde kombinerarna. Så var det dock inte utan här dök bara medaljörerna upp. Märkligt.

Tisdag

Min "lediga dag", enda dagen under resan som jag inte har biljett till någon tävling. Efter att igår ha diskuterat med en hjälpsam funktionär (som blev mycket förvånad över att det fanns svenska backhoppningsfans!) konstaterade jag att det inte lönade sig att köpa någon biljett till idag. Skulle förmodligen bara hunnit se en kort stund av backhopparnas träning innan vi blivit tvugna att gå därifrån. Istället blev det en riktigt slö dag med herrarnas längdåkning på TV och hopparnas träning på live-ticker. Hade räknat med att åka ner till medaljcermonin men eftersom det inte blev några medaljer till Sverige eller Dario Cologna så stannade jag hemma och såg även den på TV.

Onsdag

Dimmiga dar... Trodde knappt att det var sant, dimma igen... Dagen började med kombinerarnas hoppmoment i stora backen och man såg nästan ingenting, inte ens storbildsskärmen... Från där vi stod såg man bara precis när hopparna landade men det var väldigt ansträngande att stå och blicka ut i dimman utan att veta när hopparen skulle dyka upp. Hade ingen aning om ifall näste hoppare precis gick ner för landning eller om han fortfarande satt kvar uppe på bommen! Precis som i lilla backen var det väldigt mycket franska fans på plats, både Jason LC och Maxime Laheurte hade familj och fanclub på plats med stora flaggor och "Go Jez"-pannband. Verkade mycket sympatiska allihop.

Efter hoppmomentet gick vi in och värmde oss i mattältet. Såg teamsprinten på TV där ,även om vi egentligen hade kunnat se den på plats ute i skogen. Tror dock att vi såg mycket bättre där vi satt... Skoj med ännu ett svenskt guld! Även Jason Lamy Chappuis NoKo-guld följdes via TV-skärmen och sen gick vi ut till backen igen för att "se" hopparnas provomgång. Efter halva omgången ställdes dock provomgången in och klockan 6 kom beskedet att kvalet flyttades fram till torsdag innan tävlingen. Det betydde att vi istället hann åka ner och se Charlotte och Ida ta emot sina guldmedaljer. Hamnade dock väldigt långt bak eftersom vi kom så sent. Det var en massa svenskar på plats med flaggor. Ångrar att jag inte tog med mig någon svensk flagga hit. Ingen lär gissa att jag är svensk eftersom jag pratar tyska nästan hela tiden...

Torsdag morgon

Dimma utanför fönstret och förmodligen även uppe vid backen. Börjar tro att de där meterologerna missat en nolla i sin beräkning... Risken för dimma skulle nog inte vara 6% utan 60%. Har varit på tävlingar i Oslo en gång förut utan att se någonting. Efter det vågade jag mig inte hit igen förrän nu och efter det här kommer jag definitivt inte våga åka hit för några världscuptävlingar... Hade räknat med att det kunde bli dimma någon dag men inte nästan varje dag, speciellt inte eftersom det sett ut som om det skulle bli soligt hela veckan. Tror att jag sett solen totalt tio minuter hittills. Fram till nu har jag varit väldigt optimistisk men nu börjar jag tvivla på att vi kommer få SE någon tävling alls i stora backen... Hoppas åtminstone att det går att genomföra tävlingarna för det finns inte utrymme att skjuta upp dem. Ska bege mig upp till Holmenkollen vid lunchtid och hoppas på att dimman på något mirakulöst sätt ska blåsa bort tills dess. Vill ha schweizisk seger idag, eller en Uhri-seger (inte troligt). Dessutom kommer Andreas Küttel avsluta sin karriär idag. Sorgligt, hoppas att han får göra det på att bra sätt och att han tar sig vidare till andra omgången.

Inga kommentarer: