15 augusti 2010

Rapport från ett regnigt Einsiedeln

Backhoppning två helger i rad. :) Här kommer en liten rapport från Einsiedeln. Undrar förresten varför Uhri inte hoppat sedan Hiza och varför succéfemman från Courchevel, Vladimir Zografski, inte kom med till Einsiedeln. I så fall hade han varit förkvalificerad!

Lördag
Var framme i Einsiedeln lagom till juniortävlingen på förmiddagen, men det var bara 28 startande så tävlingen gick väldigt snabbt. Förrutom några schweizare kände jag bara igen en hoppare; Cene Prevc, en av Peters bröder! Därefter såg jag inlinesmomentet i U16-SM innan det var dax att återvända till backen och vänta på hopparna. Hade hoppats att hopparna skulle hinna komma innan regnet som hängt i luften hela dagen. Så blev det tyvärr inte. Fotograferade lite när hopparna anlände till backen men det var väldigt svårt. Många hade jackornas huvor uppfällda eller skyndade sig för att komma bort från regnet. Dessutom var det så grått ute att de flesta bilderna blev mer eller mindre korniga. Nåja, jag har ju faktiskt foton på dem sen innan... Dagens roligaste bild; när Jernej Damjan klev upp på minibussens tak och lastade ur sakerna ur takboxen. Den bilden lär dyka upp här...

Resten av dagen blev en väldigt kall, regnig och blåsig historia. Träningarna kunde genomföras ganska problemfritt men fem hoppare in i kvalet ställde vinden till problem och kvalet blev uppskjutet till dagen därpå. Startnummerutdelningen ägde som tur var rum inomhus i år, men hopparna fick mest svara på frågor om vädret; hur det är att hoppa när det regnar och blåser. På vägen till stationen gick jag förbi en temperaturtavla som visade 3 grader. *s* Det var i och för sig extremt kallt men riktigt kallt var det nog inte...

Söndag
Tog på mig de fortfarande blöta skorna och begav mig tillbaka till Einsiedeln. När jag anlände till backen virvlade nationsflaggorna som galna i luften vilket inte bådade gott inför tävlingen. Kvalet kunde ändå genomföras, om än med lite vindpauser. De förkvalificerade fick dock åka ner med liften eftersom tävlingen skulle blivit försenad ifall de hoppat. Försenad blev den sen i alla fall på grund av vinden. När starten flyttades fram för andra gången började jag befara att de skulle ställa in. Tyckte nämligen inte att det gick att se någon skillnad gentemot tidigare, flaggorna blåste fortfarande hit och dit med oförändrad styrka. Till slut satt dock nr 1, Andi Wank, på bommen och tävlingen kunde börja, dock utan hemmasonen Andreas Küttel som inte ens tog sig vidare till tävling! Han hoppar verkligen inte bra för tillfället... Trist för alla schweizare som kommit dit. Det var ständiga avbrott på grund av vinden och så snart de fått ner alla en första gång kom beskedet att finalomgången var inställd. Fick alltså inte se så många hopp här, två omgångar mindre än planerat, trist.

Att Ito vann före Kot hade jag koll på, men att Malysz var trea upptäckte jag först när jag kollade igenom bilderna i kameran! *s* Det är inte riktigt så konstigt som det låter. Var nere vid utgången när hopparna ropades upp och sprang bara upp för att ta en bild på pallen. Det var dock så mycket folk ivägen att jag inte såg något själv utan fick hålla upp kameran lite på måfå. Måste säga att vindreglerna gör det väldigt komplicerat på plats. Försökte hålla koll på några hoppares placeringar under tävlingen men det var stört omöjligt. TV-skärmen var för långt bort, skärmarna vid exitgaten vända på fel håll och speakern ropade bara ut hopplängderna, vilket ju hjälper föga när vinden ska tas med i beräkningen... Fler infotavlor riktade åt olika håll tack!

4000 åskådare lär ha kommit trots vädret. Det kändes verkligen som väldigt mycket folk när alla skulle därifrån genom en enda utgång (som även delades med hopparna). Strömmen av människor ville aldrig ta slut. Det var åskådare, backhoppare, paraplyer och skidor överallt. Stannade kvar en stund och iakttog allt men tröttnade snart och begav mig till tåget. För något år sedan hade jag inte lämnat backen förrän Simon kommit ut. Den här helgen såg jag honom inte varken när han kom (sent) eller gick (oxå sent).

Säger samma sak som förra helgen; bilder kommer så småningom (några blev ändå ganska bra).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina trevliga rapporter från sommarhoppningarna!
Sture

Åsa sa...

Ser verkligen fram emot att få se dina bilder!
Trist att vindarna ställer till det, men jag var ändå glad att det bara blev en omgång i söndags. Var inte hemma så jag hade ställt timern på min gamla video. Starten var ju försenad så jag hade missat andra omgången... :P