03 oktober 2009

Sommarens sista tävling

Så, nu är sommaren definitivt förbi (även om det känts som höst ett bra tag redan...) Var besviken när nomineringarna började trilla in i början av veckan och det visade sig att mina tre största favoriter saknades. Det blev dock en bra, och framför allt spännande, tävling i alla fall. Schlieris femte seger i Klingenthal innebär även att han blir femma i den totala sammanställningen trots att han bara ställt upp i tre tävlingar. Vet inte riktigt hur konkurrenterna ska ta det...

Till den här tävlingen hade FIS utlovat bättre grafik till publik och TV-tittare. Det innebar att avdrag/tillägg för vind och gate specificerades när hopparens resultat dök upp. Och visst, det är ju en förbättring. Nu blir det lättare att förstå hopparnas poäng när de väl dyker upp. Men jag saknar fortfarande en del... Vill kunna bedöma hoppen bättre redan innan poängen kommer upp. Kan de inte slänga in den vindgrafik som fanns förr? Eller så skulle de redan när hopparen sitter på bommen kunna visa hur vindpoängen ser ut just då (vilket naturligtvis hinner förändrats tills hopparen väl är i luften men det ger ändå en liten hint). Det senare är kanske svårt att genomföra men vindgrafiken skulle inte vara något problem. Om jag inte missminner mig togs den bort för att folk inte skulle gnälla så mycket över orättvisor, ett argumentet som inte längre är relevant.

Totala sammanställningen SGP 2009
1. Simon Ammann, SUI (grattis än en gång!)
2. Robert Kranjec, SLO :)
3. Adam Malysz, POL (en poäng före Kornilov...)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så ser vi fram emot en spännande vintersäsong med OS som höjdpunkt. Det som har glatt mig mest med sommarens hoppningar är de slovenska hopparnas framfart med Robert Kranjec som frontfigur - jag håller tummarna för deras lag i vinter.
Det skall också bli spännande att se hur de nya reglerna kommer att fungera, jag är positiv till dem. Så skall jag naturligtvis följa denna och Nybelius blogg, båda behövs!
Sture

Åsa sa...

Vad skoj att du tycker om min blogg! Jag kommer oxå hålla tummarna för slovenerna i vinter. Har alltid tyckt om dem.

/åsa