26 augusti 2012

Bilder från vackra Courchevel, SGP 2012

Courchevel ser alltid så otroligt vackert ut på TV-bilderna. Har velat åka dit i flera år men det är rätt komplicerat utan bil och om man inte känner till det så är det lite förvirrande med alla byar och höjdmeter (Courchevel 1300, Courchevel 1550, Courchevel 1650 och Courchevel 1850!). Komplicerat eller inte, i år bestämde vi oss för att det var dax att åka dit! Var lite besviken i början eftersom det inte såg ut riktigt som jag tänkt mig men efter att ha sett några bergstoppar och några tävlingar var jag ändå mycket nöjd. Världspremiär för Mixedtävling. Är lite kluven... Å ena sidan är det en bra idé och det är roligt att länder som Canada och USA plötsligt är givna i finalomgångarna. Men å andra sidan så var vi lite besvikna över att bara få se två herrar per lag första dagen... Startfältet var lite sisådär för att vara SGP men alla "nya" japaner överraskade positivt. Någon som hade hört talas om segraren Reruhi Shimizu tidigare?!

På torsdagmorgonen påbörjade vi sen vår tiotimmarsresa till Hinterzarten men det är en annan historia. :) Bilder från Hiza kommer så småningom. Tills dess för ni hålla till godo med några bilder från dagarna i Courchevel.





Michael Hayboeck
Vincent Descombes Sevoie
Alexandre Mabboux
David Zauner
Borek Sedlak
Peter Prevc



Peter Frenette
Anja Tepes till höger
Ronan Lamy Chappuis (Jasons kusin), den ende av förhopparna som alltid presenterades vid namn...
Andreas Wank
Antonin Hajek
Hemmahopparen Nicolas Mayer som hoppade strålande båda dagarna
Jan Matura
Tom Hilde

Sabrina Windmüller
Coline Mattel
Pallen i världens första Mixedtävling. Japan vann före Tyskland och Österrike.
Matjaz Pungertar
Jurij Tepes
Jakub Janda
Danny Queck
Maciej Kot
Vegard Haukoe Sklett

Courchevel Le Praz (1300)
Liten backhoppare med stor skugga
Rune Velta glömde skidorna (!!) när han gick bort till liften och fick gå tillbaka och hämta dem :)
Simon Ammann dök upp först till den individuella tävlingen

Marco Grigoli
Dawid Kubacki, som vanligt riktigt bra på sommaren
Bartlomiej Klusek
Italienaren Sebastian Colloredo fick signera en fransk flagga :)
Vladimir Zografski


7 kommentarer:

Åsa sa...

Som vanligt: Kanonbilder!!! Tack för att du delar med dig av dem. Jag är bara lite avundsjuk på dig... :P

Åsa sa...

Tack, roligt att du tycker om dem.
Hoppas att du oxå kommer ha möjlighet att åka till någon tävling. Har du varit på nån?

Åsa sa...

Bara i Falun... Jag har varit där på världscuptävlingar vintertid (var ett tag sedan...). Och så såg jag sommar (nåja)-tävlingarna med damerna och FIS Cup 2010.
Skulle vara kul att uppleva en tävling någonstans där backhoppning är en stor sport. Sommar eller vinter spelar inte så stor roll...

Åsa sa...

Små tävlingar kan oxå ha sin charm. Jag var tex väldigt förtjust i FIS Cup-tävlingen i Einsiedeln förra året. Hade gärna åkt igen i år, speciellt som det sammanfaller med schweiziska mästerskapen den här gången, men det blir tyvärr inget.

Fast det är klart, tävlingar med mycket publik är ju något speciellt... Det finns dock en del stora backhoppningstävlingar som jag inte skulle vilja åka till eftersom det bara verkar för kaotiskt. Zakopane & Planica tex...

Åsa sa...

Var får man enklast tag på biljetter till tävlingarna ute i Europa? Det är ju inte precis att gå ut på Ticnet och söka, antar jag...?
Schweiz är nog det som lockar mest, tror jag. Fast Polen måste vara helt sanslöst, trots att Malysz inte är med längre...

Åsa sa...

I Norge har jag köpt biljetter på deras motsvarighet till Ticnet (billettservice.no). I Hinterzarten och i Schweiz brukar jag köpa biljetter på plats eftersom det aldrig brukar vara utsålt. Har inte kollat biljetter till andra tävlingar eftersom det inte varit aktuellt men de flesta tävlingar/arrangörer har väl nån hemsida där man bör kunna hitta info om biljettförsäljning.

Åsa sa...

Ok. Tack för tipsen!