27 mars 2010

Vindar, gater och allmän förvirring

Mina åsikter om vind- och gate-reglerna har blåste lite fram och tillbaka under säsongen. ;) Ibland har det funkat ganska bra och ibland har det bara varit frustrerande. Nu lutar det åt att jag är positiv men jag tycker att det finns en del saker som behöver justeras.

Som jag tidigare skrivit så är det bra att vindpoängen dyker upp i rutan samtidigt som hopplängden syns för första gången. Det gör att man kan uppskatta en hel del innan resultatet kommer svart på vitt. Vi vänjer oss säkert vid det faktum att det är omöjligt att säga hur bra hoppet är redan vid landningen. Om några år kommer det förmodligen kännas helt normalt. :) Sen finns det naturligtvis mer eller mindre realistiska förslag om bättre vindgrafik och linjer i backen som tar hänsyn till vindpoängen, men jag tycker faktiskt att det funkar förvånansvärt bra som det är nu också. Det är i alla fall mycket bättre än i somras… För åskådarna på plats känns det inte som att det spelar lika stor roll, åtminstone inte för mig. Jag hänger ändå aldrig med i poäng och placeringar ifall jag inte råkar stå precis framför någon poängtavla…

Under Nordic Tournament och VM funderade jag på om kompensationen verkligen är rimlig. Att flytta ner en gate ger inte speciellt många extrapoäng. Tycker det känns som om hopparna förlorar mer på den sänkta farten än vad de blir kompenserade med. Och när det gäller ”Rückenwind” (nu står det helt still i huvudet... vind i ryggen / medvind, finns det inget bra ord på svenska för det?) så tycker jag definitivt inte att hopparna får tillräcklig kompensation… Tycker att dålig vind borde ge mycket mer pluspoäng än det gör.

Sen har jag fortfarande lite synpunkter på användandet av gateregeln. Tog upp det redan i somras och sedan dess har det blivit mycket bättre, men i Planica var det plötsligt väldigt mycket jojo igen. Regeln bör endast användas när det är absolut nödvändigt, det vill säga istället för att tvingas bryta och starta om en tävling. Juryn måste alltså även i fortsättningen försöka välja en gate som de tror kan användas hela tävlingen snarare än tänka att alla ska hoppa långt och därför börja för högt upp i backen.

Pekka Niemelä tar över som tränare för Finland. Undra hur det kommer att påverka fransmännen?

Inga kommentarer: