10 mars 2010

Snabbspolad tävling

Hade spelat in tävlingen igår och snabbspolade mig igenom den. Inte för att den var tråkig utan för att jag inte hade tid att se hela. Tycker egentligen inte alls om att se tävlingarna inspelade, för även om jag gärna vill se hela tävlingen så slutar det ändå alltid med att jag kommer åt snabbspolningsknappen lite då och då…

Simon är ju helt överlägsen för tillfället! Kan knappt fatta det! Österrikarnas panikbyte till nya bindningar verkar inte gett något resultat ännu. Så nu kan de inte längre påstå att allt beror på bindningarna... Kampen om totala världscupen är så gott som avgjord, Simon behöver inte många poäng i Lillehammer för att skaffa sig ett ointagligt försprång. :)

Lika självklar som Simi är som segrare just nu, lika självklar är Adam Malysz som tvåa. Resten av hopparna får kämpa om tredjeplatsen…

Tävlingen i Kuopio var ett praktexempel på fördelarna med vindreglerna. Vindpoängen gjorde det enkelt att se exakt hur snabbt och hur mycket vindarna kan ändras och därmed hur orättvist det skulle ha blivit utan reglerna. En hoppare kunde få minus 15 poäng för vinden medan den som hoppade två minuter senare bara fick minus 3… Antar att vi kommer vänja oss vid att inte kunna se hur långt ett hopp räcker…

Det märks att säsongen börjar bli lång… Många har tappat formen helt medan andra precis verkar ha vaknat.

1 kommentar:

Åsa sa...

Hade också spelat in tävlingen, eftersom jag jobbade, men till skillnad från dig kan jag inte snabbspola. Har försökt att titta från hoppare nr 15, men det slutar alltid med att jag spolar tillbaks och tittar på de 14 första i alla fall... :P

Blandade känslor ang vindreglerna. Svårt att göra beräkningar när man är på plats, lite lättare framför tv:n.

Gissar att Ammann tar hem världscupsegern den här säsongen. Han hoppar med massor av självförtroende, medan Schlierenzauer verkar ha haft svårt att tackla "nederlaget" i Oberstdorf strax före OS.

David Zauner visade utsökt form i kvalet igår. En av dem som vaknat... Hoppas han kan få till ett bra resultat i dagens tävling. En möjlig trea, efter Ammann och Malysz kanske...??? Nja...