22 mars 2010

Säsongens sista tävling =(

Österrike vann lagtävlingen i överlägsen stil före Norge och Finland. Polen var länge med i kampen om bronset men det slutade med att Lukasz Rutkowski hoppade bort dem. Trist när det avgörs på grund av någons misstag, men så är det ofta i skidflygning. Resterande lag hade ingen chans… Som väntat var det många svaga insatser.

Säsongens sista tävling. =( Väldigt vemodigt men oj vad mycket tid man kommer få över till annat! Det kommer kännas väldigt tomt i början. Från tävlingar varje helg och dagliga backhoppningsnyheter till nästan ingenting i flera månader... Längtar redan till sommaren! Hrm, undra vilka som får följa med till Hinterzarten… *s*

De stora frågorna just nu är vad som kommer hända med vindreglerna, vilka tränare som kommer flytta på sig och vilka hoppare som slutar till nästan säsong. Att Roar Ljökelsöy avslutar sin karriär är ju redan klart. Likaså att Ahonen och Malysz kommer fortsätta åtminstone ett år till. Sen har jag inte hört något mer. Undrar hur det blir med Kasai och Okabe… och Michael Uhrmann… Han sa i höstas att den här säsongen kanske skulle bli hans sista men vet inte om han tagit något definitivt beslut än. För säkerhets skull tittade jag lite extra noga på hans andra hopp i lagtävlingen, ifall det skulle visa sig vara hans sista tävlingshopp… Simon Ammann har i flera år sagt att han ska sluta efter VM i Oslo nästa år. Efter VM-guldet i helgen sa han att det är 50% chans (eller risk kanske vissa skulle kalla det!) att han fortsätter även efter nästa år. Håller tummarna.

Ska sätta ihop en liten lista som sammanfattning av säsongen men måste fundera igenom den först. Ska även ta och sammanfatta mina åsikter om vindreglerna. Har ändrat mig lite igen, för femtielfte gången…

5 kommentarer:

Stone sa...

Tack för den här säsongen (men först din sammanfattning förstås)!
Jag är verkligen för de nya vindreglerna och upplever att de ger rättvisare, smidigare och därmed publikvänligare tävlingar. Det man önskar sig är en betydligt bättre grafik i TV-rutan, men det kanske kommer.
Och tack för din blogg - hoppas att du fortsätter med den!

Sture

Åsa sa...

Man börjar vänja sig vid vindreglerna, men lite förvirrande är det emellanåt. Skönt i alla fall att slippa omstart för alla som redan hoppat när vindarna ändrar sig.

Jag längtar också till sommarhoppningen!

En kort sammanfattning: Ammann har haft en supersäsong rent ut sagt...! :P

Har du förresten hört hyllningssången till Ammann?
http://mx3.ch/playlist/player?xml=/single/listen/81769

Åsa sa...

Det var en bra sammanfattning. Kort och koncist. :)

Tack för länken. Fick fram sidan men det funkade tyvärr inte lyssna på den. Är det den där mixen när de lagt musik till snack från tv-kommentatorer, kommentarer från fans och några meningar av Simi själv?? I så fall har jag hört den och var inte speciellt förtjust. 2002 gjordes en liknande fast väldigt mycket bättre.

Åsa sa...

Har inget minne av något sånt snack i låten, men jag lyssnade nog inte till slutet - inte världens bästa låt...

Länken finns tydligen också på Simon Ammanns Facebook-sida (var annars?)...

Åsa sa...

När jag gick via bandets sida så kunde jag lyssna på den. Det var inte alls den låten som jag hade hört innan. Jag lyssnade faktiskt på hela men håller helt med dig, ingen höjdarlåt direkt...

"Legende aller Zeiten" =)