17 mars 2010

De som saknas i Planica...

De flesta av de större nationerna tar med 6 hoppare till VM så uttagningarna sa egentligen inte så mycket om vilka som verkligen kommer få hoppa. Intressant dock att se vilka som inte kommer. Jag blev rätt förvånad faktiskt. Saknas gör bland annat hela det ryska laget (som inte fick åka för förbundet), Andreas Küttel, Pascal Bodmer, Andreas Wank, Jakub Janda och Roman Koudelka. Blev lite förvånad över tjeckerna. De unga tyskarna var tydligen helt utmattade efter säsongen så det är helt rätt att låta dem stanna hemma. Bodi är dessutom i så usel form att jag inte väntat mig att han skulle få åka. Väldigt förnuftigt att inte släppa ner hoppare från världens högsta skidflygningsbacke när de är ur form. Det skulle kunna bli farligt…

Allra mest förvånad blev jag när jag såg det slovenska laget utan Peter Prevc. För mig var han given i startlistan men jag antar att de vill matcha sin guldklimp varsamt. Och han har ju faktiskt aldrig skidflugit innan. Då är det kanske inte så lämpligt att börja med den största backen och till på köpet efter en lång säsong. Det gör dock det slovenska laget väääldigt oförutsägbart. Robi Kranjec är naturligtvis given men kampen om de övriga tre platserna känns väldigt öppen.

Undrar hur den slutgiltiga gallringen ska gå till. Det är ingen träning förrän imorgon bitti precis innan kvalet. Kommer alla få hoppa träningen innan tränarna måste bestämma sig? De måste ju ha något att gå på när de tar ut laget... Men i så fall kommer inte startlistan förrän precis innan kvalet och hopparna måste förbereda sig för kval utan att ens veta om de ska hoppa eller inte... Tycker inte att något av alternativen låter rimligt.

Förhopparna testade backen idag. Rok Mandl hoppade 219 m! Och fyra kombinerare fanns med på listan; Bill Demong, Johnny Spillane, Marjan Jelenko och Gasper Berlot. :)

Inga kommentarer: